بهرهوری هوشمند از حملونقل ریلی ایران و افغانستان

معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه افتتاح قطعه سوم راهآهن خواف – هرات فرصتهای ارزشمند اقتصادی برای کشورهای ایران و افغانستان فراهم میآورد؛ افزود: این طرح هوشمندانه و با توجه به صنعت حملونقل ریلی دو کشور به بهرهوری میرسد. شهرام آدمنژاد معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خط
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه افتتاح قطعه سوم راهآهن خواف – هرات فرصتهای ارزشمند اقتصادی برای کشورهای ایران و افغانستان فراهم میآورد؛ افزود: این طرح هوشمندانه و با توجه به صنعت حملونقل ریلی دو کشور به بهرهوری میرسد.
شهرام آدمنژاد معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خط آهن خواف تا هرات مشتمل بر چهار قطعه، به تفکیک دو قطعه در داخل ایران و دو قطعه در خاک افغانستان بوده که قطعات اول، دوم و سوم در تعهد ایران و قطعه چهارم در تعهد طرف افغانستانی است، خاطرنشان کرد: طبق برنامهریزی صورت پذیرفته در آغاز عملیات اجرایی، پیشبینی شده بود این خط طی سه سال احداث شود، لیکن به دلیل پارهای مشکلات بعضاً غیر فنی و غیرمالی در احداث قطعه سوم، این پروژه با تأخیر روبرو شد.
به گزارش اقتصاددان به نقل از اسکناس، به صورت مرسوم عملیات احداث تا بهرهبرداری باید به صورت همزمان از سوی دو کشور اجرا میشد اما افغانستان مشکلاتی در تأمین سرمایه قطعه چهارم داشت؛ بنابراین بنا بر اعلام ایشان، تأمین بودجه و سرمایهگذاری موردنیاز این قطعه، در دست پیگیری است.آدم نژاد اهمیت راهاندازی شبکه ریلی خواف – هرات از منظر توسعه حملونقل ریلی کشورمان را یادآور شد و گفت: یقیناً توسعه همهجانبه شبکه و حملونقل ریلی که یکی از برنامههای اولویتدار کشور است، مستلزم برقراری اتصال ریلی در مرز مشترک با همسایگان و تلاش حداکثری برای عمقبخشی به این اتصالات در شبکه ریلی داخلی این کشورها و فراتر از آن، کشورهای ثالث است. به نحوی که امکان حملونقل بینالمللی و ترانزیت ریلی، به شکلی مؤثر فراهم شود. پروژه ریلی خواف-هرات که قطعات آن در خاک افغانستان است، بخشی از برنامه وسیعتر این کشور در توسعه خط آهن میباشد که درنهایت تکمیلکننده بخشی از اتصال تمام ریلی چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران و سپس خلیجفارس و اروپا از مسیر کشورمان است.
افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور با راهاندازی خط ریلی
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسیر ریلی خواف – هرات باعث افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان میشود، افزود: این خط آهن، امکان حمل مقرونبهصرفه اقتصادی کالاهای سنگین و حجیم را از مبادی داخلی سراسر کشور، همچنین از مبادی ورودی نظیر مرز با کشورهای همسایه به ویژه همسایگان شمالی و غربی، بنادر شمالی و جنوبی علیالخصوص چابهار و شهیدرجایی به افغانستان و بالعکس، در چارچوب عملیات صادرات، واردات و ترانزیت از خاک کشورمان فراهم میسازد.وی در ادامه گفت: وجود سنگآهن هم در ایران و هم افغانستان و امکان صادرات و واردات آن، برنامه توسعه صادرات نفتی و غیرنفتی و تنوعبخشی به کالاهای صادراتی کشور به ویژه میوه و ترهبار، موادغذایی، الیاف و منسوجات، کالاهای صنعتی و ساختمانی به افغانستان، موافقتنامه چابهار و امکان ترانزیت کالای هندی به ویژه گندم و شکر به مقصد افغانستان و ترانزیت کالای افغانستانی به ویژه مواد معدنی، خشکبار و میوه به مقصد هندوستان، ترانزیت کالا از مبدأ ترکیه و عراق به افغانستان و بالعکس، همچنین توسعه تبادلات تجاری کشورمان با کشورهای آسیای میانه از طریق ترانزیت کالا از سرزمین افغانستان، منظر لجستیک و زنجیره تأمین، عوامل پیشران افزایش مبادلات تجاری دو کشور محسوب میشوند که باید به نحو مطلوبی از آنها بهرهگیری کرد.آدم نژاد تصریح کرد: یادآور میشوم رسیدن به این اهداف، مستلزم به اجرای اقدامات مشترک نرمافزاری نظیر روانسازی، الکترونیکی و دیجیتالیزه کردن و مدرنیزه کردن فرآیندهای مرزی است که به موازات توسعه زیرساختهای اتصالی دو کشور، در دستور کار بخشها و دستگاههای ذیربط، از جمله وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
ع
برچسب ها :ایران و افغانستان ، حملونقل ریلی ، طرح هوشمندانه
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0