بازیابی منحنی هزینه‌های مصرف کنندگان در پی سیاست‌های حمایتی چین
بازیابی منحنی هزینه‌های مصرف کنندگان در پی سیاست‌های حمایتی چین

با فرارسیدن تابستان، هزینه‌های مصرف‌ کنندگان چینی به پشتوانه محرک‌های سیاستی حیاتی دوباره یافته و به تدریج افزایشی شده است، روندی که انتظار می‌رود با افزایش رشد اقتصادی همچنان ادامه یابد.

داده‌های صنعتی منتشر شده در روز دوشنبه نشان می‌دهد که فروش خودرو در این کشور در ماه ژوئن ۲۳٫۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته که پس از یک دوره کاهشی سه ماهه به حالت قبلی بازگشته است. برای ناظران بازار، افزایش قیمت نشان دهنده احیای گسترده تر در بخش خرده فروشی است.
علیرغم شروعی خوش‌بینانه در سال جاری، خرده‌فروشان دومین اقتصاد بزرگ جهان از ماه مارس تحت فشار قرار گرفته‌اند، زیرا شیوع کووید-۱۹ فعالیت‌های عادی کسب‌وکار را مختل کرده و به رستوران‌ها و مراکز خرید آسیب می‌زند.

منحنی بهبود در ماه می یعنی زمانی که خرده‌فروشی کالاهای مصرفی در کشور شاخص اصلی رشد مصرف را نشان میدهد، کاهشی ۶٫۷ درصدی را نسبت به ۱۱٫۱ درصد در ماه آوریل ثبت کرد.

گوان لیشین، محقق آکادمی تجارت بین‌المللی و همکاری اقتصادی چین، این بازگشت را به تلاش‌های هماهنگ دولت چین و تجارت نسبت داد و گفت که با اعمال سیاست‌های حمایتی، بازگشایی کسب‌وکارها و افزایش احساسات مصرف‌کننده، تقاضای سرکوب‌شده آزاد شده است.

چین برای تشویق مصرف کنندگان برای صرف هزینه‌، مجموعه ای از سیاست های حمایتی را معرفی کرده است تا مصرف کنندگان را ترغیب کند که کیف پول خود را باز کنند و به کسب و کارها کمک کنند تا بقا و رشد داشته باشند.

به صاحبان رستوران‌ها، خرده‌فروشان و سایر مشاغل مستعد ابتلا به کووید-۱۹، اجاره‌بها و کمیسیون‌های پلتفرم کمتر و همچنین حمایت مالی قوی‌تر ارائه شده است. در اقدامی برای کاهش فشار بیشتر بر مشاغل، شورای دولتی این کشور در ماه می تصمیم گرفت بازپرداخت و کاهش مالیات را به ۲٫۶۴ تریلیون یوآن (حدود ۳۹۲٫۳ میلیارد دلار آمریکا) در سال جاری افزایش دهد.

در سطح محلی، دولت ها میلیاردها یوآن را به عنوان کوپن و یارانه برای حمایت از مخارج محلی توزیع می کنند. به عنوان مثال، شهر مرکزی جنگجوئو، یک کوپن عظیم به ارزش ۲۴۰ میلیون یوآن از اواخر ماه می تا آگوست اعلام کرده است.

سونگ هواسونگ، رئیس منطقه‌ای سوپرمارکت‌های لوتوس در مرکز استان هونان چین، با اشاره به اینکه فروش آنلاین از ژوئن بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است، گفت: «کوپن‌های خرید افزایش زیادی به فروش ما داده‌اند».

به گفته کارشناسان، روند جدید صرف مخارج ناشی از بازار آسیب دیده از همه گیری نیز قابل توجه است. آنها به افزایش مصرف مربوط به اقلام مرتبط با سلامتی، خدمات و فناوری اشاره دارند.

برونو چِووت، رئیس کمپانی تولیدی محصولات غذایی دانون چین بزرگ در آسیای شمالی و اقیانوسیه، گفت که این شرکت از فرصت‌های جدید بازار استفاده خواهد کرد و قصد دارد تا غذاهای سبز و ارگانیک بیشتری را در نمایشگاه مصرف‌کننده امسال در هاینان عرضه کند.

چِووت گفت که دانون نسبت به پتانسیل بزرگ بازار چین که به تنوع بخشیدن به خدمات خود نیز ادامه میدهد، خوش بین است.

به گفته گوآن، روند مصرف و فرمت‌های تجاری جدید در حال تبدیل شدن به محرک‌های رشد جدید در بازار مصرف هستند که نشان‌دهنده پتانسیل عالی، انعطاف‌پذیری قوی و پایه‌های بنیادین سالم، در زیربنای بازار چین هستند.

چشم انداز اقتصادی چین به توسعه بازار مصرف آن بستگی دارد. در سال‌های اخیر، این کشور اسناد متعددی را با هدف رفع تنگناها و بهبود حلقه‌های ضعیفی که مصرف را محدود می‌کنند، منتشر کرده است، زیرا پارادایم توسعه جدیدی را دنبال می‌کند که مصرف نقش بزرگ‌تری در آن ایفا می‌کند.

ز