اقتصاد کم کربن 
 اقتصاد کم کربن 

به گفته جائو یینگمین، معاون وزارت بوم شناسی و محیط زیست، چین تلاش‌های مداوم خود را برای استفاده از پتانسیل طرح ابتکاری «کمربند سبز و جاده» (BRI) در راستای کمک به حرکت به سوی یک اقتصاد جهانی کم کربن افزایش خواهد داد.

به گفته جائو یینگمین، معاون وزارت بوم شناسی و محیط زیست، چین تلاش‌های مداوم خود را برای استفاده از پتانسیل طرح ابتکاری «کمربند سبز و جاده» (BRI) در راستای کمک به حرکت به سوی یک اقتصاد جهانی کم کربن افزایش خواهد داد.

وی این سخنان را روز سه شنبه در گردهمایی طرح «کمربند سبز و جاده» و در حاشیه مجمع عمومی سالانه شورای همکاری بین المللی چین در زمینه محیط زیست و توسعه و مراسم سی امین سالگرد این شورا بیان کرد.

در واقع،‌ این شورا یک اندیشکده با جایگاه و سطحی بالاست که خدمات مشاوره‌ای به دولت چین می‌دهد و ریاست آن بر عهده معاون نخست وزیر «هان جِنگ» است.

جونگ همچنین افزود که از ۹ سال قبل یعنی زمانی که این طرح ابتکاری راه‌اندازی شد، چین یک سیستم سیاست‌گذاری قوی با هدف سبزتر کردن و طرح کمربند و جاده ایجاد کرد و در همین راستا یک دستورالعمل مشترک از سوی این وزارتخانه و سه نهاد دولتی دیگر در ماه مارس صادر و ابلاغ شد.

هدف این دستورالعمل این است که شرکت‌های چینی تا سال ۲۰۳۰ سهم خود در پروژه  BRI و همچنین ظرفیت‌هایشان را در ارتقای توسعه سبز افزایش دهند. بعلاوه تا آن زمان، ما شاهد سیستم بهبود یافته‌ای برای کنترل خطرات زیست‌محیطی در پروژه‌های خارج از کشور خواهیم بود.

در این زمینه معاون وزیر به همکاری‌های عملی بیشتر در حوزه انتقال انرژی با کشورهای مرتبط با طرح BRI اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری این کشور در پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورها و مناطق درگیر در طرح BRI رو به افزایش بوده است.

او افزود که صنعت برق فتوولتائیک خورشیدی چین در حال حاضر در ۷۰ درصد از تولبد ماژول های فتوولتائیک در بازار جهانی مشارکت دارد. جائو یینگمین ادامه داد که این کشور به ۳,۰۰۰ مقام و تکنسین از حدود ۱۲۰ کشور در حال توسعه در شغل‌های مرتبط با حفاظت از محیط زیست و تغییرات آب و هوایی برنامه‌های آموزشی ارائه کرده است.

با توافقاتی که در راستای همکاری اقلیمی جنوب-جنوب با ۲۹ کشور شرکت کننده در طرح ابتکاری کمربند و جاده صورت گرفته است، چین با تهیه ابزار و ساخت مشترک مناطق کم کربن به اقتصاد کشورهای در حال توسعه کمک کرده است تا آنها توامندی‌های خود را در مقابله با گرمایش جهانی افزایش دهند.

وی افزود که کشورش با به اشتراک گذاری اطلاعات توسعه سبز و استفاده از فناوری های سبز در بین کشورهای شرکت کنند در این طرح و همچنین ایجاد دسترسی به پلت فرم داده های بزرگ زیست محیطی طرح کمربند و جاده و مرکز انتقال فناوری زیست محیطی آن را ترویج و تسهیل کرده است.

 او گفت چین همکاری در زمینه توسعه طرح سبز و ابتکاری کمربند و جاده را در برخی از بخش‌های کلیدی افزایش خواهد داد. همچنین تدابیری برای افزایش قابلیت‌های کشورهای عضو این طرح برای کمک به تحقق اهداف توسعه کم کربن آنها در زمینه تأمین مالی سبز اجرا خواهد شد.

 معاون وزیر همچنین متعهد شد که راه حل های سبز بیشتری را در مقیاس کوچکتر ارائه دهد که برای کشورهای عضو این طرح موجب بازتولید شوند.

 اندرو استیر، رئیس و مدیر عامل صندوق زمینی بزوس، گفت که طرح کمربند و جاده در حال بدل شدن به شیوه ای متحول کننده است که این خود بسیار الهام بخش است.

 او گفت که چین واقعاً قبل از اکثر کشورها این مفهوم را درک کرده و میداند که فناوری سبز همان طلای جدید است.

 استیر، که همچنین یکی از اعضای شورای چین برای همکاری های بین المللی در زمینه محیط زیست و توسعه است، گفت: «طرح کمربند و جاده به سمت یک رویکرد جدید در حال حرکت است و این دقیقاً به  دلیل این است که ما اکنون درک جدیدی از اقتصاد و آنچه که می تواند باعث بهتر شدن زندگی شود داریم.»

ز