وجود قوانین قدیمی ،متناقض، موازی، متداخل و حتی «مضر»، خبر از آن دارد که هیچکدام از رؤسای مجلس و هیئت رئیسه بر خلاف تصور عمومی «خبره» نبوده اند. آیین نامه داخلی مجلس و نحوه نظارت بر چگونگی اجرای قوانین در دستگاه های اجرایی از دیگر امور مهمیست که نیاز به بازنگری جدی داشته و در […]
وجود قوانین قدیمی ،متناقض، موازی، متداخل و حتی «مضر»، خبر از آن دارد که هیچکدام از رؤسای مجلس و هیئت رئیسه بر خلاف تصور عمومی «خبره» نبوده اند.
آیین نامه داخلی مجلس و نحوه نظارت بر چگونگی اجرای قوانین در دستگاه های اجرایی از دیگر امور مهمیست که نیاز به بازنگری جدی داشته و در کمال تعجب تا کنون توسط ریاستهای مختلف مجلس جهت اصلاح ،مورد پی گیری قرار نگرفته است.
موضوع دیگر اصلاحیه ها و استفساریه های متعدد مجلس است که خبر از عدم دقت در تنظیم متن قوانین اولیه دارد.
لذا ضمن نیاز به یک اقدام بزرگ جهت جمع آوری و بازنگری کامل تمام قوانین و تهیه یک «قانون جامع » اهم مواردی که رییس مجلس ، در تنظیم قوانین بایستی به آن اولا تسلط و دقت داشته و دوما نمایندگان را راهنمایی نماید:
-دقیق، صحیح صریح و شفاف باشد
-قابل تفسیر به رأی نباشد
-راه های سوء استفاده از آن بسته باشد
-کامل بوده و تهیه دستور العملها به دولت سپرده نشود
– قابل اندازه گیری و نظارت باشد.
به امید هیئت رئیسه و رییس مجلسی کاملا جدید کارشناس و خبره در گام دوم انقلاب اسلامی
خلاصه کلام : تنظیم و مدیریت تصویب قوانین را به افراد خبره بسپارید
وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ
اگر امور را به فرستاده و افراد خبره از ایشان سپرده شده بود راه حل را آنهایی از ایشان که قدرت استنباط داشتند می دانستند.
فرشاد فرهادی
پاسدار پاسداران و مدافع مدافعان